Pedagogisk modell
På Alphaskolan har vi anammat Lev Vygotskijs idéer om elevers proximala utvecklingszon, vilket innebär att vi tror att elever lär sig bäst i täta samarbeten med någon som kan lite mer. I dessa samarbeten, både med lärare och studiekamrater, utmanas eleverna till utveckling i uppgifter som innebär att eleverna måste upptäcka, se och lära sig något nytt. Med hjälp av olika stödstrukturer utvecklar vi tillsammans elevernas prestationer mot högre kvalitativa nivåer, samt mot mindre beroende av just dessa stödstrukturer. Samtliga av elevernas prestationer kommenteras fortlöpande av lärare i olika skrivprocesser, i syfte att tydliggöra dels hur den aktuella prestationen kan förbättras, dels hur elever själva kan tänka kring egna förbättringar av sina arbeten.
Avgörande för detta intensiva samarbete är att skapa tillitsfulla relationer i det våra gemensamma uppgifter, samt att vi på hela skolan medvetet arbetar med att utveckla elevernas språkliga förmåga mot att lättare, och bättre, kunna tillägna sig olika ämnesspecifika kunskaper.
På Alphaskolan råder också en holistisk kunskapssyn, vilket är skälet till att vi organiserar lärarnas övergripande samarbete i fyra kunskapsområden: livskunskap, omvärldskunskap, språk och entreprenörskap. Dessa områden har vi skapat för att kunna skapa större sammanhang i olika återkommande projekt. I projekten arbetar vi med att variera sammanhangen med samma faktainnehåll, men också med att variera faktainnehållet i mer välkända sammanhang, för att på så sätt skapa förutsättningar för eleverna att internalisera kunskaperna.